تحصیل در آذربایجان

از ما مشاوره رایگان دریافت کنید!

با ما در ارتباط باشید و سوالات، ابهامات و نگرانی های خود را از طریق راه های ارتباط زیر با ما در میان بگذارید. از طریق شماره تماس زیر میتوانید با مشاورین ما گفتگو کنید

مشاوره رایگان

90003031

    درخواست فوری بررسی شرایط

    تحصیل در آذربایجان به عنوان کشوری در همسایگی ایران ، از گزینه های تراز اول برای بررسی شرایط تحصیل در یک کشور خارجی است.

    آذربایجان می تواند یکی از بهترین کشور ها برای تحصیل ایرانیان به حساب آید ، اگر از علاقه مندان تحصیل در آذربایجان هستید و اطلاعات کافی پیرامون ویژگی های تحصیل در آذربایجان و قوانین پذیرش دانشگاه ها ندارید ، می توانید با موسسه مهاجرتی مشاوران برگزیده مهرآفرین تماس گرفته و از مشاوران ما تقاضای راهنمایی کنید.

    مزیت های تحصیل در آذربایجان

    کشور آذربایجان در نگاه اول یک کشور متوسط به نظر می رسد که صرفا به دلیل فاصله نزدیک و هم فرهنگ بودن آن با ایران مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است.

    اما واقعیت امر این است که این یک کشور غنی با فرهنگ و اصالت قوی است که در طول سالیان استقلالش تلاش کرده است به صورت هم تراز با کشورهای همتای اروپایی اش به پیشرفت و نوآوری دست پیدا کند.

    آذربایجان یک کشور با استانداردهای اروپایی و آسیایی پیشرفته است که هر ملاقات کننده ای از تحصیل و زندگی در آن لذت می برد.

    آذربایجان چند دانشگاه دارد که در سطح جهانی مطرح هستند و کیفیت تحصیلات بسیار بالایی دارند ، ثبات و آرامش این کشور در کنار روحیه دوستانه و خونگرمی مردم آذربایجان دانشگاه ها را به یک محیط ایده آل برای تحصیل تبدیل می کند.

    امکان تحصیل به سه زبان ( ترکی ، روسی و انگلیسی ) برای علاقه مندان تحصیل در آذربایجان یک مزیت بزرگ به شمار می رود.

    هزینه های تحصیل و زندگی که همیشه یکی از دغدغه های اصلی داوطلبان بوده ، با انتخاب کشور آذربایجان به کمترین میزان ممکن می رسد ، در ادامه سیستم آموزشی موسسه مهاجرتی مهرآفرین را بررسی خواهیم کرد.

    سیستم آموزش و پرورش در جمهوری آذربایجان

    سیستم آموزش عالی در جمهوری آذربایجان شامل انواع موسسات دولتی یا خصوصی است : آکادمی ها ، انستیتوها ، کالج ها ، هنرستان ها و دانشگاه ها . دانشگاه ها برنامه های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می دهد که مشابه سیستم مورد استفاده در ایالات متحده و اروپا است.

    جمهوری آذربایجان به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود بین اروپا و آسیا ، به دو عضو کمیته آموزشی یونسکو پیوسته است : کمیته اروپا که شامل 41 کشور و کمیته آسیا که شامل 37 کشور است.

    آذربایجان دارای سال تحصیلی دو ترم است که عموماً از ماه سپتامبر شروع می شود . برخی از دوره ها با شروع ترم بهار در ژانویه در دسترس هستند.

    همچنین ممکن است بتوانید در دوره های تابستانی شرکت کنید ، دیپلم های آموزشی از جمهوری آذربایجان در بیش از 50 کشور جهان به رسمیت شناخته شده است .

    تحصیل به زبان انگلیسی در آذربایجان

    بسیاری از دانشگاه های آذربایجان زبان انگلیسی را به عنوان زبان آموزش انتخاب کرده اند زیرا عمدتاً زبان ارتباطات و علوم در جهان است.

    سطح زبان انگلیسی مورد نیاز در تمام بخشهایی که از دانشجویان بین المللی استقبال می کنند ، سطح متوسط است ؛ دانش آموزانی که می توانند ثابت کنند که دانش کافی در مورد زبان انگلیسی دارند ، به طور مستقیم سال اول را می گذرانند.

    برای واجد شرایط بودن جهت تحصیل در آذربایجان به زبان انگلیسی ، دانش آموزان باید یا حداقل نمره رسمی تافل یعنی نمره 500 یا نمره رسمی آیلتس بیش از 6 را کسب کنند ، یا 60 درصد از آزمون مهارت زبان قبل از شروع درس ها را کسب کنند که در خود دانشگاه انجام می شود.

    سطوح مختلف تحصیلات دانشگاهی در آذربایجان

    اولین سطح دانشگاه برای دانشجویان بین المللی مقطع لیسانس است ، این مرحله چهار سال ادامه دارد و به لیسانس یا باقلور ( به زبان آذری ) منتهی می شود.

    در این دوره ، دانشجویان می توانند علوم انسانی و علوم طبیعی و همچنین مبنای تخصص انتخابی را مطالعه کنند ، سطح دوم دانشگاه که بین یک و نیم تا دو سال به طول انجامد ، منجر به دریافت مدرک کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس می شود ، دانشجویان مشغول به تحصیل در این مقطع در رشته تحصیلی خود دانش های عمیق و آموزش های حرفه ای کسب می کنند.

    سطوح مختلف تحصیلات دانشگاهی در آذربایجان

    سومین سطح دانشگاه مقطع دکترا است که معمولا بهترین فارغ التحصیلان مرحله کارشناسی ارشد می توانند وارد این مرحله شوند.

    پس از اتمام موفقیت آمیز تحصیلات ( دو یا سه سال ) ، آنها مدرک دکترا ( PhD ) را کسب می کنند ، علاوه بر اینها یک مرحله تحصیلی دیگر به نام دیپلم نیز در آذربایجان وجود دارد.

    مطالعات دیپلم برنامه های غیر درجه ای است که بر یک حرفه یا مهارت خاص متمرکز می شوند ، این توسط بسیاری از موسسات خصوصی و همچنین برخی دانشگاه ها ارائه می شود . تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان هم طرفداران و متقاضیان بسیار دارد.

    وضعیت دانشجویان خارجی در جمهوری آذربایجان

    امروزه جمهوری آذربایجان به دلیل رشد سریع آن ، به مکان مناسبی برای مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است ، دانشجویان کشورهای مختلف جهان به ویژه از همسایگان برای ادامه تحصیل در آذربایجان می آیند.

    برخی از آنها برای یادگیری زبان و داشتن تجربه ای در دو ترم در دانشگاه های جمهوری آذربایجان تحصیل می کنند ، اگر دانشجویان خارجی امتحان مهارت زبان آذربایجانی و انگلیسی را بگذراند ، می توانند از دروس مقدماتی معاف شوند.

    خارجیانی که سند آموزش آنها متناسب با سطح برنامه های آموزشی مربوطه است که در جمهوری آذربایجان به تصویب رسیده ، در دوره های آموزشی با هدف ارتقاء دانش زبان پذیرفته می شوند.

    در پایان دوره آموزش ، شنوندگان امتحانات نهایی را می گذرانند و به خارجی هایی که امتحانات را با موفقیت پشت سر گذاشته اند ، گواهی های دولتی در مورد آموزش را به یک شکل واحد اعطا می کنند ، پس از اخذ این گواهینامه ها ، خارجی ها می توانند در سطح اصلی آموزش در دانشگاه ها تحصیل کنند .

    دانشگاه های جمهوری آذربایجان

    در این بخش از محتوای ارائه شده توسط موسسه مهاجرتی مهرآفرین ، به معرفی دانشگاه های جمهوری آذربایجان خواهیم پرداخت ؛ تجربه تحصیل در آذربایجان مانند سایر دانشگاه های خارج از کشور به شرایط دانشگاه انتخابی شما نیز بستگی دارد ، به عنوان مثال دانشجویانی که تا کنون در دانشگاه های معتبر این کشور تحصیل کرده اند از شرایط تحصیل در آنها رضایت بسیاری داشته اند.

    این دانشگاه ها تمامی امکانات مورد نیاز یک دانشجو برای بهره مندی از یک تحصیل با کیفیت را در اختیار دانشجویان قرار می دهند و همواره تلاش می کنند در تمامی رشته های تحصیلی کرسی های برتر علمی را از آن خود کنند.

    جمهوری آذربایجان همانند دیگر کشورهای جهان دارای دو نوع دانشگاه دولتی و خصوصی است ، در میان هر دو دسته دانشگاه ها ، دانشگاه هایی وجود دارند که در رتبه بندی جهانی به خوبی درخشیده اند.

    برخی از بهترین دانشگاه های آذربایجان عبارتند از ؛ دانشگاه ملی آذربایجان ، دانشگاه خزر ، دانشگاه باکو ، دانشگاه طب باکو ، دانشگاه غرب آذربایجان ، دانشگاه نخجوان ، دانشگاه معماری و ساختمان آذربایجان ، دانشگاه ملی نفت.

    هزینه تحصیل در آذربایجان

    به طور کلی هزینه های تحصیل در آذربایجان در مقایسه با تحصیل در اروپا مبلغ بالایی نیست اما ، این هزینه ها با توجه به دانشگاه ، شهر و رشته انتخابی شما کمتر یا زیادتر خواهد بود.

    شهریه های دانشگاهی برای دانشجویان خارجی در مقطع لیسانس ما بین 2000 تا 3000 دلار در سال است ، برای مقاطع بالاتر مانند تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان این مبلغ به دو برابر و یا بیشتر خواهد رسید.

    هزینه تحصیل در آذربایجان

    برای تحصیل در مقطع دکترا دانشجویان فرصت های خوبی برای بهره مندی از تحصیل رایگان دارند . دولت آذربایجان تحصیلات عالی رایگان را در سطح دانشگاه فراهم کرده است.

    دانشجویان با استعدادی که با نمرات بالا وارد دانشگاه شده اند ، از تخفیف در هزینه های تحصیلی بهره مند می شوند . علاوه بر این به آنها بورسیه داده می شود.

    ویزای دانشجویی برای جمهوری آذربایجان

    دانشجویان خارجی باید برای گرفتن ویزا در سفارت جمهوری آذربایجان در کشور خود اقدام کنند ، هزینه ویزای کوتاه مدت در جمهوری آذربایجان حدود 100 دلار و ویزای دانشجویی بلند مدت حدود 200 دلار خواهد بود.

    گواهی پذیرش و دعوت به مؤسسه آموزشی و ضمانت های مالی شهریه و پرداخت اقامت نیز لازم است ، علاوه بر اینها ، مدارکی مانند یک قطعه عکس ، گذرنامه ، فرم درخواست ویزا و عوارض دولتی به مبلغ 20 دلار نیز برای دریافت ویزای تحصیل در آذربایجان لازم است.

    ویزای تحصیلی دانشجویان خارجی در جمهوری آذربایجان کل دوره آموزشی را تحت پوشش قرار می دهد ( لیسانس 4 و تحصیلات تکمیلی 3 سال ) ، ویزای تحصیلی باید برای هر سال آموزشی تمدید شود و دانشجو باید هر بار که به کشور خود بازگردد ، به بخش مشاوران مراجعه کند.

    ثبت نام موقت دانشجویان خارجی در جمهوری آذربایجان

    متقاضیان تحصیل در آذربایجان که موفق به دریافت ویزای تحصیلی شده باشند باید حتما طی یک هفته پس از ورود به دانشگاه ، برای ثبت نام تحصیل و زندگی در آذربایجان ، به بخش شورای پروتکل مراجعه کنند و برای این منظور ، آنها باید مدارک ذیل را به همراه داشته باشند :

    • 3 قطعه عکس
    • کپی گذرنامه
    • گواهی اثبات کننده واریز عوارض دولتی

    اسکان دانشجویان در جمهوری آذربایجان

    اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید ، یکی از موارد مهم برای پیشرفت امور ، برنامه ریزی برای اسکان و محل اقامت در آذربایجان است.

    پیدا کردن مکانی برای زندگی به ویژه در شهرهای بزرگ آذربایجان مانند باکو بسیار آسان است ، دانشجویان خارجی می توانند با اجاره اتاق ، زندگی با یک خانواده محلی را انتخاب کنند.

    اسکان دانشجویان در جمهوری آذربایجان

    این شاید کمی بیشتر از خوابگاه های دانشگاه هزینه بخواهد ، اما این امکان را برای شما فراهم می کند که درباره زبان و فرهنگ بیشتر بدانید.

    گزینه دیگر اقامت در خوابگاه های دانشگاه است ، خوابگاه ها معمولاً در پردیس هایی واقع شده اند که اساساً مبله هستند . امکانات رفاهی خوابگاه های دانشگاهی آذربایجان کاملا به روز و مدرن بوده و دانشجویان احساس عدم رضایت نخواهند داشت.

    مراکز اطلاعات دانشجویان بین المللی در آذربایجان

    برخی مراکز پشتیبانی در دانشگاه های جمهوری آذربایجان وجود دارد که برای دانشجویان بین المللی خدمات ارائه می دهند . خدمات پشتیبانی شامل موارد زیر است :

    • ثبت نام ویزا
    • ترتیبات ورود
    • اطلاعات مسکن و برنامه های خانواده میزبان
    • برنامه های جهت گیری بر روی نیازهای شخصی ، مالی ، حقوقی ، بهداشتی ، ارزشهای ملی و فرهنگ ملی
    • ترتیب جلسات ، از جمله برنامه ریزی و فعالیت های بین المللی و خانواده های آنها
    • تمدید اقامت دانشگاهی به دلایل معتبر
    • راهنمایی شهر

    این مراکز در طول هفته باز است و روزهای یکشنبه و تعطیلات عمومی نیز برای برنامه های ویژه از جمله سفرهای مهمان به مناطق مختلف آذربایجان نیز در دسترس است.

    این مرکز سعی دارد دید افراد بین المللی را نسبت به آذربایجان بازتر کرده به گونه ای که آنها احساس راحتی و علاقه بیشتری کنند.

    اطلاعات دقیق تر درباره تحصیل در آذربایجان و یا به صورت کلی بهترین کشورها برای کار و تحصیل را از ما در موسسه مهاجرتی مهرآفرین بخواهید.

    دفاتر Mehrafarin immigration consultants مستقر در شهرهای تهران و شیراز ، با کادری مجرب از مشاوران با تجربه و دانا ، قادر به ارائه مشاوره جهت مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو به اقصی نقاط این کره ی خاکی هستند.

    همکاران ما از مرحله اخذ پذیرش تا زمان ورود به کشور مقصد و ثبت نام برای دانشگاه و حتی رزرواسیون خوابگاه دانشجویی با شما خواهند بود.

    7 دیدگاه
    1. Sareh نوشته:

      سلام دانشگاه های اذربایجان بورسیه تحصیلی هم به دانشجو ها میدن برای ثبت نام در دانشگاه از طریق موسسه شما چه راه هایی وجود داره

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        با سلام

        در مقطع بچلر و مستر معمولا بورسیه ای ندارند و هزینه ها به عهده خودتان است. برای دریافت بورسیه کشورهایی چون ترکیه، چین، ایتالیا و برای تحصیل رایگان کشورهای آلمان ،فرانسه ،اتریش ،اسلواکی و نروژ را می‌توانید اپلای کنید.

        با تشکر از سوال شما

    2. مبینا نوشته:

      سلام من میخواهم در دانشگاه آذربایجان پزشکی بخوانم لطفا در مورد اعتبار مدرک آن در ایران وشرایط آن توصیح بدید

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        با سلام

        تحصیل رشته‌ پزشکی به زبان ترکی آذری و انگلیسی امکان پذیر است. پذیرش به راحتی انجام می شود . شرط معدل و محدودیت سنی نیز ندارد. آذربایجان ، دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران ندارد ولی راهکارهایی وجود دارد که بعد از پایان تحصیلات، مدرک تان معادل سازی شود.

        با تشکر از سوال شما

    3. Mohammad نوشته:

      البته میخواهم در بخش مدیریت پروژه تحصیل کنم

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        باسلام به همراهان موسسات HSA

        خب مهم تر از همه نیاز هست ما اطلاعات شما را داشته باشیم ، اما در حالت کلی در مقطع ارشد می توانید به زبان انگلیسی و با هزینه های مقرون به صرفه تحصیل کنید.

        باتشکر از سوال شما

    4. Mohammad نوشته:

      سلام محترم
      من یک شهروند افغانی هستم میخواهم دربخش ماستری در یکی از دانشگاهای آزربایجان تحصیل کنم در قسمت شمولیت وهزینه آن کمکم نمایید

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.