تحصیل در تاجیکستان

از ما مشاوره رایگان دریافت کنید!

با ما در ارتباط باشید و سوالات، ابهامات و نگرانی های خود را از طریق راه های ارتباط زیر با ما در میان بگذارید. از طریق شماره تماس زیر میتوانید با مشاورین ما گفتگو کنید

مشاوره رایگان

90003031

    درخواست فوری بررسی شرایط

    تحصیل در تاجیکستان گزینه ای است که همچون سایر کشورهای دیگر آسیایی اگر می خواهید آن را انتخاب کنید ، باید اطلاعات کافی درباره آن کسب کنید.

    در این مقاله اطلاعات اولیه ای جهت آشنایی با ویژگی های تحصیل در تاجیکستان فراهم شده است ، انتخاب محل تحصیل یکی از بزرگترین تصمیماتی است که تاکنون اتخاذ کرده اید.

    کارشناسان موسسه مهاجرتی مشاوران برگزیده مهرآفرین ، اینجا هستند تا به شما در انتخاب صحیح کمک کنند ، ما اطلاعاتی را جمع آوری کرده ایم که امیدواریم به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کجا و چگونه تحصیل کنید.

    دلایل تحصیل در تاجیکستان

    انتخاب هر کشوری برای تحصیل ، نیاز به دلایل خاص که مطابق با شرایط متقاضیان باشد دارد ، در کشور تاجیکستان هم برای برخی متقاضیان دلایلی وجود دارد که به بررسی آنها می پردازیم.

    تاجیکستان یک کشور کوهستانی با بارش فراوان است که شرایط اقلیمی آن از جمله جذابیت های بین المللی آن محسوب می شود و کم جمعیت بودن ( 8 میلیون نفر ) ، امکان تحصیل به زبان انگلیسی ، هزینه های مقرون به صرفه و رسمیت دین اسلام در این کشور از دیگر دلایل برای انتخاب تحصیل در تاجیکستان برای ایرانی ها است.

    تاجیکستان در رتبه بندی آموزش جهانی پس از تحصیل در گرجستان و آلبانی در ردیف 66 قرار دارد ، علاوه بر این تاجیکستان در رتبه بندی سهولت انجام مشاغل شماره 124 در جهان را دارد.

    این کشور در رده بندی اقتصاد جهانی شماره 100 و برای رده بندی ایمنی جهان رتبه 63 را به خود اختصاص داده است . با این دلایل افراد زیادی تحصیل در تاجیکستان را انتخاب می کنند.

    سیستم آموزش عالی تاجیکستان

    سیستم آموزش عالی تاجیکستان به دو نوع خصوص و دولتی تقسیم می شود که توسط 14 دانشگاه با 286 برنامه تحصیلی برای علاقه مندان تحصیل در تاجیکستان ارائه می شود.

    علاوه بر این ، 180 برنامه کارشناسی در 14 دانشگاه ، 76 برنامه کارشناسی ارشد در 10 دانشگاه و 30 برنامه دکترا در 5 دانشگاه برگزار می شود.

    برنامه های تحصیلی آموزش عالی ، در دانشگاه ها ، موسسات علمی کاربردی و یا موسسات آکادمیک در دسترس دانشجویان قرار می گیرد.

    سطح تحصیل در موسسات آکادمیک و یا موسسات علمی کاربردی با دانشگاه ها تفاوت دارد ، اما چیزی که برای دانشجویان علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور بیشتر حایز اهمیت است تحصیل در دانشگاه های تاجیکستان می باشد.

    سطوح تحصیلی در دانشگاه های تاجیکستان شامل دوره فوق دیپلم ، دوره لیسانس ، فوق لیسانس و دوره دکترا است ، مدت زمان تحصیل در این دوره ها به ترتیب دو ، چهار ، دو و سه سال می باشد.

    دوره دکترا در تاجیکستان نسبت به کشورهای همتراز آن نسبتا زمان کمتری برای تحصیل می طلبد و دانشجویان سریعتر می توانند وارد محیط کار شوند.

    الزامات زبان برای تحصیل در تاجیکستان

    مهم ترین سند برای اخذ پذیرش از دانشگاه های تاجیکستان ( و هر کشور دیگری ) سند و مدرک اثبات کننده تسلط دانشجو به زبان انگلیسی است.

    تحصیل در مقطع لیسانس در تاجیکستان نیازمند ارائه مدرک دیپلم به همراه قبولی در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر دارد ، تحصیل در مقطع فوق لیسانس اغلب به زبان انگلیسی بوده و قطعا نیاز به ارائه مدرک زبان آیلتس بالاتر از 6 دارد.

    برای تحصیل در مقطع دکترا نیز دانشجویان باید حتما نمره زبان آیلتس 7 داشته باشند ، افرادی که به اخذ بورسیه تحصیل در تاجیکستان فکر می کنند الزاما باید نمره آیلتس حتی بالاتر از 7 را نیز در پرونده خود داشته باشند.

    محبوب ترین رشته های تحصیلی در تاجیکستان

    محبوب ترین برنامه ها در تاجیکستان عبارتند از ؛ اقتصاد ، مدیریت ، فلسفه ، امور مالی و بانکی ، علم شیمی ، مهندسی آی تی ، بازار یابی ، بیولوژیکی ، ریاضیات ، حسابداری ، فیزیک ، فن آوری ، روابط بین المللی ، علوم طبیعی ، حقوق و فقه ، کشاورزی ، علوم کامپیوتر.

    مطالعات محیطی ، بوم شناسی ، علوم سیاسی ، روزنامه نگاری ، دارو ، گردشگری ، ارتباطات ، روانشناسی ، رسانه ها ، عوارض ، پرستار ، مدیریت ، کسب و کار ، طراحی ، حمل و نقل ، تربیت بدنی ، معماری ، فرهنگ شناسی ، باستان شناسی ، ورزش و تغذیه ، زیست پزشکی ، فلسفه ، دندانپزشکی و بهداشت حرفه ای از دیگر رشته های پرطرفدار برای تحصیل در تاجیکستان هستند.

    در ادامه این مقاله از موسسه مهاجرتی مهرآفرین به معرفی دانشگاه های کشور تاجیکستان خواهیم پرداخت ، با ما همراه باشید.

    دانشگاه های تاجیکستان

    دانشگاه های تاجیکستان

    جهت تحصیل در خارج از کشور باید ابتدا بدانید کدامیک از دانشگاه های آن برای شما مناسب است ، رتبه های دانشگاه جهانی آموزش عالی تایمز ، مؤسسات برتر جهان را به خود اختصاص داده و به عملکرد آنها در تمام اهداف اصلی خود می پردازد : تدریس ، تحقیق ، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی.

    در حال حاضر تاجیکستان هیچ دانشگاهی در رده بندی کلی دانشگاه های آموزش عالی تایمز ندارد اما با این حال ، اگر ما در مورد هر موسسه ای در کشور مقصد اطلاعات داشته باشیم ، انتخاب مکان تحصیل در تاجیکستان برای ما راحت تر خواهد بود.

    اسامی دانشگاه های برتر تاجیکستان در زیر عنوان شده است:

    • دانشگاه فنی تاجیکستان
    • موسسه پلی تکنیک دانشگاه فنی تاجیکستان
    • دانشگاه علوم پزشکی تاجیکستان ابن سینا
    • دانشگاه ایالتی کولیاب
    • دانشگاه اسلاوی تاجیکستان- روسیه
    • دانشگاه بازرگانی تاجیکستان
    • موسسه اقتصاد و تجارت ، دانشگاه بازرگانی تاجیکستان
    • دانشگاه کشاورزی تاجیکستان به نام شیرینشو شوتمور
    • دانشگاه دولتی مدرس تاجیکستان که به نام صدرالدین عینی نامگذاری شده است .
    • دانشگاه بازرگانی دولتی تاجیکستان
    • دانشگاه حقوق ، تجارت و سیاست دانشگاه تاجیکستان
    • دانشگاه فنی تاجیکستان

    معرفی دانشگاه ملی تاجیکستان

    دانشگاه ملی تاجیکستان اولین و بزرگترین دانشگاه در تاجیکستان است که سالانه از حدود 23 هزار دانشجو برای تحصیل در تاجیکستان استقبال به عمل می آورد ، تاریخ تاسیس این دانشگاه به سال 1974 باز می گردد و از آن زمان این دانشگاه به تدریج کانون علمی خود را گسترش داده است .

    هم اکنون دانشگاه ملی تاجیکستان دارای دانشکده های حقوق ، روابط بین الملل ، پزشکی ، زیست شناسی ، فیزیک ، مدیریت و اقتصاد ، حسابداری ، روزنامه نگاری ، فلسفه ، تاریخ ، روانشناسی ، ادبیات و زبان روسی است.

    لازم به ذکر است که رشته های دیگری نیز وجود دارد که برای اطلاع از آنها پیشنهاد می شود که با مشاوران ما در موسسه مهاجرتی MIC تماس باشید.

    معرفی دانشگاه ملی تاجیکستان

    دانشگاه اسلاوی و دانشگاه دولتی حقوق تاجیکستان

    این دو دانشگاه نیز از دانشگاه های معتبر تاجیکستان به شمار می روند . دانشگاه اسلاوی تاجیکستان دو واقع یک دانشگاه مشترک تاجیکی – روسیه ای است که در سال 1996 در پایتخت تاسیس شد ، دانشگاه دولتی حقوق نیز در سال 1993 شروع به فعالیت کرده و تا کنون به شهرت بالایی در تاجیکستان رسیده است .

    هر دو دانشگاه ذکر شده در رشته های حقوف ، تجارت ، مدیریت ، حسابداری ، روابط بین الملل و آی تی فعال بوده و در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرند ؛ بنابراین دو دانشگاه فوق برای تحصیل در تاجیکستان در رشته های نامبرده گزینه مناسبی خواهد بود .

    معرفی بهترین دانشگاه تاجیکستان جهت تحصیل پزشکی

    یکی از بهترین دانشگاه های تاجیکستان که برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در این کشور پیشنهاد می شود ، دانشگاه دولتی پزشکی تاجیکستان است ؛ این دانشگاه تنها موسسه عالی دولتی جهت تربیت پزشک در تاجیکستان است و تاکنون بیش از 35 هزار دانشجوی پزشکی داخلی و خارجی را تربیت کرده است .

    مدیریت این دانشگاه بر عهده وزارت سلامت تاجیکستان است و با بیش از 80 موسسه آموزشی بین المللی مانند آلمان ، اتریش ، فرانسه ، کانادا ، سوئد ، لهستان ، چین و غیره همکاری دارد.

    لازم به ذکر است که این دانشگاه با کشور خودمان ایران هم همکاری دارد و از این لحاظ برای انتخاب تحصیل در تاجیکستان گزینه ای مثبت محسوب می شود .

    هزینه تحصیل و زندگی در تاجیکستان

    دانشجویان بومی تاجیکستان هزینه ای برای تحصیل پرداخت نمی کنند اما دانشجویان خارجی باید شهریه بپردازند ، شهریه های تحصیل در دانشگاه های تاجیکستان در کمترین میزان برای یک دانشجوی بین المللی بوده و مبلغی در حدود 600 تا 1000 دلار آمریکا است.

    دانشجویان با دارا بودن شرایط ویژه مجاز به دریافت بورسیه تحصیل تاجیکستان خواهند بود ، هزینه های زندگی و اجاره مسکن در تاجیکستان تقریبا 30 درصد کمتر از کشور خودمان است و یک دانشجوی بین المللی می تواند با 200 تا 400 دلار در ماه زندگی متوسطی داشه باشد.

    آمار آموزش عالی برای بزرگترین شهرهای تاجیکستان به همراه شهریه متوسط دانشگاهها در زیر عنوان شده است :

    • دوشنبه : 10 47،944،963 ریال
    • خوجند : 3 39،929،574 ریال
    • کولوب : 1 39،873،435 ریال
    هزینه تحصیل و زندگی در تاجیکستان

    مدارک مورد نیاز جهت پذیرش تاجیکستان

    هنگام درخواست پذیرش در دانشگاه های تاجیکستان باید تمام مدارک لازم را تهیه کنید . لیستی از اسناد لازم را مستقیماً از دانشگاه بخواهید ، زیرا ممکن است برای کشورهای مختلف متفاوت باشد . با استفاده از گفتگوی حضوری با ما ، می توانید نمونه مدارک لازم برای تحصیل در کشور تاجیکستان را نیز بخواهید.

    1. کلیه اسناد دانشگاهی
    2. فرم درخواست آنلاین
    3. گواهینامه تافل یا آیلتس
    4. گذرنامه
    5. شناسه ایمیل
    6. اثبات پرداخت هزینه
    7. نامه های reccomendation ( کارشناسی ارشد ، دکتری )
    8. رزومه / CV ( کارشناسی ارشد ، دکترا )
    9. بیمه سلامت و زندگی
    10. ویزای دانشجویی
    11. طرح پیشنهادی تحقیق (MA و PhD)

    چگونگی درخواست برای تحصیل در تاجیکستان

    • مرحله 1: برنامه ای را انتخاب کنید
    • مرحله 2: دکمه “APPLY NOW” را فشار دهید
    • مرحله 3: درخواست خود را ارسال کنید
    • مرحله 4: به برنامه تحصیلی کشور تاجیکستان می روید

    برای ورود به دانشگاه تاجیکی فرآیند درخواست خود را با فشار دادن ” انتخاب یک برنامه ” شروع کنید ، برای کسب اطلاعات در مورد مراحل لازم با نماینده دانشگاه خود تماس بگیرید ، زیرا الگوریتم پذیرش ممکن است برای کشورهای مختلف متفاوت باشد.

    چگونگی ورود به تاجیکستان جهت تحصیل

    روند اخذ ویزای دانشجویی تاجیکستان خیلی دشوار نیست ، علاقه مندان تحصیل در رشته های مختلف در تاجیکستان که موفق به اخذ نامه پذیرش از دانشگاه شده باشند باید یکسری مدارک را نیز برای دریافت ویزای تحصیلی تاجیکستان تهیه کنند.

    مشاوران موسسه مهاجرتی MIC در شهرهای تهران و شیراز ، در زمینه تحصیل در تاجیکستان و چگونگی اخذ ویزای تحصیل این کشور راهنمایان ایده آل شما خواهند بود.

    ما همچنین اطلاعاتی در مورد امن ترین کشور های دنیا برای تحصیل ، میزان سرمایه گذاری در آموزش عالی و یا اخذ اقامت دائم کشورها اطلاعات بی شماری داریم ، بنابراین در اسرع وقت با دفاتر ما تماس بگیرید.

    28 دیدگاه
    1. منیره سادات نوشته:

      عرض ادب و احترام
      همسر من بازنشسته فرهنگی و در آزمایشگاه برق دانشگاه شهید رجایی شاغل بودن البته مدرڪ دانشگاهی ڪارشناسی ادبیات فارسی ولی سابقه ڪار ۳۰ سال در زمینه برق بوده آیا امڪان اشتغال ایشون در ڪشور تاجیڪستان در مراڪز آموزشی هست؟

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        با سلام

        با توجه به اینکه در حال حاضر تاجیکستان به نیروی کار خارجی احتیاج ندارد شانس زیادی برای دریافت جاب افر ندارید.

        با نشکر از سوال شما

    2. Neg نوشته:

      سلام برای اپلای دندانپزشکی در کشور تاجیکستان چه مراحلی باید گذراند؟ و آیا مثل این که دانشگاه دولتی قبول شدیم با اپلای در تاجیکستان هم دانشگاه دولتی میریم و شهریه اش چقدر است؟

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        با سلام

        در تاجیکستان دانشگاه های بين المللي را میتوانید ثبت نام کنید.
        با اپلود مدارک لازم از جمله مدرک دیپلم و پرداخت هزینه های مورد نیاز در سایت دانشگاه میتوانید پذیرش رشته پزشکی را دریافت نمایید.

        با تشکر از سوال شما

    3. H.A نوشته:

      سلام
      منم دانش اموز کلاس یازدهم علوم انسانی هستم
      میخوام سال دوازدهم رو توی تاجیکستان بخونم
      زبان مدارس مثل دانشگاه ها ی اونجا به زبان انگلیسی و روسی هستش؟
      هزینه درس خوندن توی اونجا چقدره؟

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        با سلام

        علاوه بر مدارس به زبان بومی مدارس بین المللی به زبان انگلیسی نیز وجود دارد و هزینه هر مدرسه متفاوت خواهد بود.

        با تشکر از سوال شما

    4. علیرضا حاجی اشرفی نوشته:

      با درود و تشکر فراوان: من مایلم در رشته کشاورزی مقطع کشارشناسی در کشور تاجیکستان ادامه تحصیل دهم و توان پرداخت شهریه را ندارم. ضمن اینکه سابقه کار در رشته کشاورزی و منابع طبیعی را دارم و رشته اصلی من گردشگری هست. لطفاگ راهنمائی بفرمائید. آیا میشود با کار کردن در دانشگاه و یا موسسات علمی بیرون در آنکشور هزینه دانشگاه را پرداخت؟ موفق و پیروز باشید.

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        با سلام

        با کار دانشجویی میتوانید بخشی از هزینه های زندگی تان را تامین کنید ولی برای جبران هزینه های دانشگاه نیاز به پشتوانه مالی دارید.

        با تشکر از سوال شما

    5. behzad نوشته:

      سلام مجدد.
      بنده شرایطم را اعلام کردم و شما پیشنهاد تحصیل در کشوری دیگه را دادین با توجه به شرایط بنده کشور مد نظر شما کدام می باشد؟
      آیا موسسه شما در زمینه مهاجرت به بقیه کشورها نیز فعال می باشد؟

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        با سلام

        برای مهاجرت تحصیلی کشورهای زیادی را میتوانید اپلای کنید از جمله ترکیه ، روسیه ، مالزی ، قبرس ، گرجستان ، ارمنستان ، چین و یا اگر مایل هستید به کشورهای حوزه شنگن مهاجرت کنید.
        گزينه های مجارستان ، لهستان ، اسلواکی ، ایتالیا ، آلمان ، اتریش شرایط مناسبی را برای تحصیل و زندگی دارند.
        اینکه کدام گزینه برای شما مناسب تر است بستگی به میزان بودجه ، سطح زبان و غیره دارد.

        با تشکر از سوال شما

    6. behzad نوشته:

      با سلام و وقت بخیر
      بنده در حال حاضر 34 سال سن مجرد، کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی،شاغل و همینطور در حال گذراندن دوره آیلتس هستم.
      آیا بنده جهت اپلای دانشگاه تاجیکستان در رشته دیگر میتوانم در دوره ارشد اقدام کنم؟
      و اینکه در حین تحصیل میتوان مشابه کشورهای اروپایی کار کرد بصورت محدود یا محدودیت نداره؟
      از نظر بازار کار و همینطور ارزش پاسپورت این کشور در چه سطحی می باشد.؟
      سپاسگزارم.

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        با سلام

        برای مقطع مستر رشته مرتبط به مدرک لیسانس تان را می‌توانید اپلای کنید. همچنین امکان پذیرش رشته های مدیریتی در مقطع فوق لیسانس با اکثر رشته های لیسانس فراهم است. اجازه کار دانشجویی به صورت محدود دارید و پیدا کردن کار در این کشور راحت نمی باشد. با توجه به مناسب نبودن بازار کار و بالا نبودن کیفیت زندگی در این کشور پیشنهاد میکنیم کشور دیگری را برای مهاجرت اقدام نمایید.

        با تشکر از سوال شما

    7. لیلا نوشته:

      با سلام بنده ایران هستم و برای ادامه تحصیل درمقطع دکتری میخواهم به تاجیکستان برم اما مدرک زبان ندارم میخواستم بدانم بدون مدرک و نمره زبان میتونم برم یا خیر و اینکه چه شرایطی داره تحصیل در انجا؟ممنون میشم راهنماییم کنید

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        با سلام

        با توجه به اینکه برای دریافت پذیرش می بایست با استاد راهنما مکاتبه کنید، ارائه مدرک زبان یا عدم ارائه آن بستگی به نظر استاد راهنما دارد ولی طبیعتا نیاز است به زبان انگلیسی مسلط باشید حتی اگر نیازی به ارائه مدرک زبان نباشد. ضمنا در کالج های آموزش زبان آن کشور هم میتوانید شرکت کنید.

        با تشکر از سوال شما

    8. علیرضا نوشته:

      سلام منچجوری میتونم با شما در ارتباط باشم شرایط تحصیل پزشکی تاجیکستان چیست وشهریه سالانه اش چقدر هست ایا ازمون ورودی داره هزینه متوسط زندگی تقریبی چقدر هست ماهانه

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        با سلام

        هزینه تحصیل در دانشگاه ها بین 3 تا 5 هزار دلار در سال است.
        هزینه زندگی ماهانه بین 300 تا
        400 دلار
        پذیرش اکثر دانشگاه ها راحت انجام می شود و ازمون ورودی ندارد.
        برای ارتباط با بخش مشاوره موسسه با شماره های زیر تماس بگیرید.
        02191002525
        07191002525

        با تشکر از سوال شما

    9. نوید نوشته:

      با سلام درود
      میخوام برای کارشناسی در رشته اقتصاد اقدام کنم
      زبان تاجیکی شبیه ما هست میشه گفت۸۰درصد کلماتشون رو میفهمم و خط سریلیک رو هم یادبگیریم میتونم برای این کشور اقدام کنم

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        با سلام

        بله تحصیل در تاجیکستان به زبان بومی و انگلیسی امکان پذیر است.

        با تشکر از سوال شما

    10. نرگس نوشته:

      سلام من کارشناس ارشد معماری هستم سابقه کار زیادی هم دارم خودم هم شرکت حقوقی دارم هم دفتر حقیقی ولی میخوام دوران بازنشستگی هم در رشته خودم دکترا بگیرم دانشگاهی که میخوام اصلا مهم نیست فقط میخوام جایی غیر از ایران باشه من اصلا زبان انگلیسی نمیتونم صحبت کنم وومدرک زبان هم ندارم تاجیکستان رو به این دلیل انتخاب کردم که زبان فارسی صحبت میکنن ضمنا من 60 سالمه تعجب نکنید جوان تر از سنم به نظر میام حالا میتونم به بهانه درس چند سالی در اونجا باشم هم درس بخونم هم بی دغدغه زندگی کنم

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        با سلام

        در نظر داشته باشید که زبان محاوره در کشور تاجیکستان فارسی ست ولی زبان نوشتاری شان متفاوت و الفبای آنها شبیه به الفبای زبان روسی ست. البته در کالج های آموزش زبان شان می‌توانید شرکت کنید.
        برای پذیرش phd نیز نیاز هست که با استاد راهنما مکاتبه کنید در صورتی که واجد شرایط باشید و به شما پذیرش داده شود میتوانید برای دریافت اقامت تحصیلی اقدام نمایید.

        با تشکر از سوال شما

    11. ali_syfali نوشته:

      سلام
      نمیشه در تاجیکستان به زبان فارسی تحصیل کرد

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        باسلام به همراهان موسسات HSA

        تحصیل در تاجیکستان معمولا به زبان تاجیکی و روسی می باشد.
        تحصیل به زبان فارسی ندارند و تنها زبان محاوره شان مشابه زبان فارسی است که البته ترکیبی از اصطلاحات روسیه و افغانستان هم می باشد

        باتشکر از سوال شما

    12. محمد داؤد شیرزاد نوشته:

      سلام وقت تان بخیر به دلیل فارسی بودن زبان در تاجیکستان علاقمندم که در این کشور ادامه تحصیل بدم در شاخه پزشکی (وترنری)
      شرایط پذیرش چطور است ایا محدودیت سنی دارد با توجه به اینکه بنده 40 سالم هست و مدرک زبان ندارم جای دیگری هم هست که پیشنهاد کنید

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        باسلام به همراهان موسسات HSA

        محدویت سنی سختگیرانه ای ندارند.
        زبان محاوره کشور تاجیکستان شبیه به ایران است ولی از لحاظ نوشتاری بسیار متفاوت است و از الفبای سیرلیک که مشابه روسیه است استفاده می شود.
        با توجه به این مورد و پایین بودن کیفیت زندگی و دانشگاه های این کشور، روسیه را برای تحصیل پزشکی به شما پیشنهاد میکنیم.

        باتشکر از سوال شما

    13. محمد داؤد شیرزاد نوشته:

      جناب عالی یک تن از استادان دانشګاه پکتیا مقیم در شهر ګردیز افغانستان هستم، میخواهم که تحصیل دکتورا خود را در تاجیکستان به سر برسانم. شرایط و مصارفات دانشګاه و بودباش نان به من بفرستید .
      تشکر

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        باسلام به همراهان موسسات HSA

        تحصیل در مقطع phd در تاجیکستان به طور میانگین 3000 دلار در سال و هزینه زندگی ماهانه حدود 300تا 400 دلار در ماه است

        باتشکر از سوال شما

        1. نوید نوشته:

          سلام خدمت شما من دانشجوی ترم یازدهم رشته پزشکی در هرات افغانستان هستم آیا میتونم تحصیلم را در تاجکستان ادامه بدم که از ترم یازدهم وارد بشم ؟

          1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

            با سلام

            معمولا انتقالی به راحتی انجام پذیر نیست ولی برای امتحان کردن شانس تان میتوانید با دانشگاه مقصد مکاتبه کنید.

            با تشکر از سوال شما

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.