تحصیل در مجارستان

از ما مشاوره رایگان دریافت کنید!

با ما در ارتباط باشید و سوالات، ابهامات و نگرانی های خود را از طریق راه های ارتباط زیر با ما در میان بگذارید. از طریق شماره تماس زیر میتوانید با مشاورین ما گفتگو کنید

مشاوره رایگان

90003031

    درخواست فوری بررسی شرایط

    تحصیل در کشور مجارستان در سال های اخیر بسیار مورد استقبال دانشجویان بین المللی به ویژه دانشجویان ایرانی قرار گرفته است . اگر دانشجوی بین المللی هستید که برای تحصیل در مجارستان اقدام می کنید ابتدا این مقاله را بخوانید تا بدانید که در طول تحصیلتان چه انتظاراتی وجود دارد . همچنین برای کسب اطلاعات کامل و جامع تر با موسسه مهاجرتی مشاوران برگزیده مهرآفرین تماس بگیرید . این گروه کادر مجربی از مشاوران ارشد بین المللی در خارج از ایران هستند که دانشجویان را در امر مهاجرت تحصیلی و آگاهی از حقوق مهاجرت تحصیلی یاری می نمایند .

    مزیت های تحصیل در مجارستان

    به وضوح می توان گفت که در طول بیست سال گذشته ، صدها هزار دانشجوی بین المللی با تصمیم قطعی برای تحصیل در مجارستان ، از دانشگاه های برجسته این کشور پذیرش گرفته اند . دلایل انتخاب مجارستان سیستم آموزش عالی با کیفیت ، تاریخ شگفت انگیز و دیدنی های زیبا و مدراک معتبر و قابل انتقال در سراسر اتحادیه اروپا است .

    امکان تحصیل به زبان انگلیسی از دیگر دلایل انتخاب تحصیل در دانشگاه های مجارستان است . بسیاری از دانشگاه های مجارستان به زبان انگلیسی یا سایر زبان های خارجی مانند زبان آلمانی تدریس می کنند و این امکان برای دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در خارج از کشور به مجارستان دعوت می شوند ، بسیار شگفت انگیز است .

    در ادامه این مقاله از موسسه مهاجرتی مهرآفرین به بررسی سیستم آموزشی مجارستان خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

    سیستم آموزش عالی در مجارستان

    آموزش عالی مجارستان بین دو سیستم کالج ها و دانشگاه ها تقسیم شده است ، البته این دو مقوله خیلی مجزا نیستد و اغلب کالج ها مستقیما وابسته به یک دانشگاه هستند و یا به عنوان دانشکده های دانشگاه فعالیت می کنند . دانشگاه ها معمولا دوره های کالج و دانشگاه را در اختیار دارند .

    در سیستم قدیمی ، دوره های آموزشی در کالج سه یا چهار ساله بوده است ، در حالیکه امروزه تحصیلات کالج به استثنای رشته پزشکی به پنج سال نیز می رسد . مطالعات دانشگاهی در مجارستان در سه مرحله کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا است .

    تحصیل در مجارستان در دانشگاه ها ، تقریبا مشابه تحصیلات کالج می باشد با این تفاوت که دوره های تحصیلی طولانی تر خواهد بود . از سال 2005 و 2006 ، موسسات آموزش عالی مجارستان تغییرات را به سمت مقررات سیستم بولونیا اعمال کردند .

    در سیستم جدید ، هر دو کالج ها و دانشگاه ها ممکن است با توجه به شرایط لازم ، برنامه های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا را اجرا کنند . سال تحصیلی مجارستان از سپتامبر تا ژوئن با تعطیلات طولانی در ماه های ژوئیه و اوت اجرا می شود .

    ملیت های در حال تحصیل در مجارستان

    اکثر دانشجویان خارجی در بوداپست ، از کشورهای همسایه ی مجارستان مانند رومانی ، اسلواکی و اوکراین وارد می شوند . کشورهای غیر همجوار که شمار زیادی دانشجویان بین المللی در مجارستان ( به طور عمده دانشجویان علوم پزشکی در SOTE بوداپست و دانشکده های مختلف آن ) دارند شامل ؛ آلمان ، نروژ ، اسرائیل و ایران هستند که سالانه تعداد زیادی دانشجو در برنامه های تمام وقت به مجارستان اعزام می کنند .

    ملیت های در حال تحصیل در مجارستان

    علاوه بر برنامه های تمام وقت فوق الذکر ، چون مجارستان در حال تبدیل شدن به مکانی برای تحصیلات بیشتر و بیشتر در خارج از کشور است ، هزاران دانشجوی خارجی از ملیت هایی مانند اسپانیایی ، ایتالیایی ، فرانسوی ، ترکی ، یونانی ، قبرس ، لهستانی که در یکی از برنامه های مختلف اراسموس تحصیل می کنند ، نیز به مجارستان می آیند .

    تی پس از سال 2010 دانش آموزان زیادی هم از انگلستان برای تحصیل در مجارستان یا استفاده از برنامه آراسموس وارد خاک مجارستان می شوند . تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان هم دانشجویان زیادی را به سمت دانشگاه های این کشور روانه می کند .

    رشته های پرطرفدار برای تحصیل در مجارستان

    اکثریت قاطع دانشجویان خارجی که تحصیل در مجارستان را مورد بررسی قرار می دهند ، برنامه های تحصیلی تمام وقت را انتخاب می کنند . مطالعات پزشکی در SOTE مجارستان ، یکی از محبوب ترین گزینه های مطالعه است و شمار زیادی از دانشجویان بین المللی نیز در برنامه های دندانپزشکی ، داروسازی و دامپزشکی شرکت می کنند . دومین برنامه جذاب بر روی رشته های مختلف مهندسی در مقطع لیسانس ، تمرکز دارد .

    دانشکده های تحصیلات عالی بیشتر در شهرهای بزرگ قرار دارند ، چرا که اکثر دانشجویان خارجی مجارستان در دانشگاه های بسیار مشهور مانند دانشگاه پزشکیSemmelweis و دانشگاه Corvinus در بوداپست حضور دارند . علاوه بر بوداپست ( پایتخت ) ، تعداد زیادی دانشجوی بین المللی نیز در شهرهای اصلی مجارستان مانند دبرسن (Debrecen) ، پچ (Pécs) و زگد (Szeged) یافت می شود . آموزش های ارائه شده برای درجه های پزشکی با کیفیت بالا توسط سازمان بهداشت جهانی در نظر گرفته شده است .

    برنامه های دکترا در مجارستان

    با توجه به قانون فعلی ، مدت برنامه های تحصیل در مجارستان در مقطع دکترا 8 ترم است . مطالعات دکترا شامل دو مرحله مختلف است : اولین دوره دو ساله برای آموزش و تحقیقات حرفه ای است ، در حالی که بخش دو ساله دوم برای تحقیق و پایان نامه است .

    در پایان چهار ترم اول ، دانشجویان دکترا مجبور به انجام امتحان پیچیده برای ارزیابی پیشرفت تحصیلی و تحقیق دانشجویان می باشند . دانشجویان دکتری می توانند در مرحله دوساله دوم ادامه تحصیل دهند اگر این امتحان را گذرانده باشند . مقدار تحصیلات ماهانه متفاوت است این دو مرحله از برنامه های دکترا است .

    برنامه های کامل تحصیلی برنامه هایی هستند که منجر به لیسانس ، مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری می شوند . برنامه های یک ساله به درجه ای نمی رسند ، بلکه دوره آمادگی را قبل از یک برنامه مدرک یا دوره تخصصی پس از یک دوره آموزشی ارائه می دهند . طبق قانون فعلی مجارستان در سطح دکترا ، مبلغ ماهانه مبلغ 450 یورو برای مرحله اول آموزش ( 4 ترم ) و 580 یورو برای مرحله دوم (4 ترم) دکترا در مجارستان مورد نیاز است .

    شرایط ورود به دانشگاه های مجارستان

    برای پذیرش و تحصیل در مجارستان ، شما باید گواهی دیپلم دبیرستان را به زبان مجارستانی یا انگلیسی ترجمه کرده و به همراه رونویسی مربوط به دوره ها و نمرات به آنها بدهید . بعضی از دوره ها همچنین نیاز به امتحان ورودی دارند که از طریق دوره های بین المللی بزرگ در سراسر جهان ارائه می شود .

    شرایط ورود به دانشگاه های مجارستان

    برای انتخاب برنامه زبان انگلیسی ، بخشی از آزمون ورودی برای تست مهارتهای زبان انگلیسی اختصاص داده می شود . در غیر این صورت از شما خواسته می شود که مدرک زبان را نیز ارائه دهید . الزامات زبان برای برنامه های زبان های دیگر مانند زبان آلمانی بسیار معمول است و اغلب شرایط خاصی برای مهارت های آلمانی شما وجود دارد .

    برخی از دانشگاه های مهم مجارستانی

    • دانشگاه Corvinus Budapest
    • مدرسه بازرگانی بوداپست
    • دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
    • دانشگاه Eötvös Lorand
    • دانشگاه Semmelweis
    • دانشگاه سنت ایستون
    • دانشگاه Pécs
    • دانشگاه Debrecen
    • دانشگاه میسولک
    • دانشگاه Eszterhazi Károly

    اسناد درخواست ویزای تحصیلی مجارستان

    • اثبات پرداخت هزینه تحصیل
    • نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر در مجارستان
    • پاسپورت معتبر حداقل 6 ماه پس از تاریخ ورود شما
    • کپی پاسپورت
    • اثبات بیمه درمانی
    • اثبات آدرس یا مسکن در مجارستان
    • اثبات بودجه کافی برای پوشش هزینه های زندگی به صورت تضمینی یا از طریق بیانیه بانک
    • فرم درخواست ویزا

    توجه داشته باشید که قوانین و مدارک لازم برای ویزای تحصیلی مجارستان تغییر می کند و لازم است که شما پس از تکمیل روند درخواست دانشگاه ها و اخذ پذیرش ، به سایت سفارت مجارستان در کشور خود مراجعه کرده و جدیدترین اطلاعات درباره الزامات ویزای تحصیلی را بررسی کنید .

    پردازش ویزا حدود یک ماه طول خواهد کشید . پس از ورود به مجارستان ، باید ظرف 15 روز درخواست مجوز اقامت بدهید . این امر در مورد شهروندان اتحادیه اروپا که قصد دارند بیش از 90 روز در مجارستان اقامت داشته باشند ، نیز اعمال می شود .

    هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان

    طبق آخرین تحقیقات انجام شده توسط موسسه مهاجرتی مهرآفرین در مقایسه با بقیه اروپای غربی ، هزینه های زندگی برای متقاضیان تحصیل در مجارستان ، به غیر از پایتخت نسبتا کم است . هزینه های تحصیلی بسته به نوع مدرسه و برنامه متفاوت است . اغلب تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در میان گزینه های گرانقیمت با هزینه های تا 18.000 یورو قرار دارند و در برخی موارد برای سایر برنامه ها قیمت تقریبی 4500 یورو مورد نیاز خواهد بود . علاوه بر هزینه تحصیل ، شما نیز برای پرداخت هزینه درخواست ، هزینه آزمون و هزینه ثبت نام ، بین 100 تا 150 یورو هزینه خواهید شد .

    هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان

    توجه داشته باشید که اگر خوابگاه استفاده کنید کمک هزینه دولتی یا شخصی 4000 یورو در سال هزینه های شما را پوشش خواهد داد و در غیر اینصورت چیزی بالغ بر آن را نیاز دارید . به طور طبیعی در شهرهای بزرگ مانند بوداپست اجاره مسکن از 300 یورو در هر ماه و بالاتر از آن شروع می شود .

    شما باید بتوانید تقریبا 750 یورو را در هر ماه دریافت کنید تا بتوانید نه تنها اجاره ، بلکه حمل و نقل عمومی ، بیمه درمانی ، مواد آموزشی و غیره را نیز فراهم کنید .

    شرایط اقامتی دانشجویان در مجارستان

    برخی از دانش آموزان مشغول به تحصیل در مجارستان ترجیح می دهند که در خوابگاه ها که معمولا ارزانترین جایگزین هستند ، زندگی کنند . اما اکثریت آنها نیز می خواهند مسکن شخصی در مرکز شهر داشته باشند . در حالی که در مجارستان تحصیل می کنید ، در مورد پیدا کردن یک مسکن برای اجاره ای یا حتی یک اتاق در یک خانه مشترک چندین گزینه برای شما وجود دارد .

    اگر شما یک آپارتمان را اجاره می کنید ، باید در نظر داشته باشید که هنگام امضای قرارداد ، ممکن است مبلغ اجاره بهای دو ماهه به صورت سپرده و نقدی از شما گرفته شود . این مبلغ باید هنگام خارج شدن از آپارتمان به شما بازگردانده شود و بازگرداندن آن مشروط به این است که آپارتمان به خوبی نگهداری و تمام پرداخت های معوقه انجام شده باشد .

    این مقاله درباره تحصیل در مجارستان با همت مشاوران موسسه مهاجرتی MIC به نگارش در آمده است . لطفا برای اطلاع از جزییات و شرایط تحصیل در خارج از کشور با مشاوران ما در شهر های تهران و شیراز تماس بگیرید .

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.