تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان

از ما مشاوره رایگان دریافت کنید!

با ما در ارتباط باشید و سوالات، ابهامات و نگرانی های خود را از طریق راه های ارتباط زیر با ما در میان بگذارید. از طریق شماره تماس زیر میتوانید با مشاورین ما گفتگو کنید

مشاوره رایگان

90003031

    درخواست فوری بررسی شرایط

    امروزه مجارستان افراد زیادی را برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی مشتاق خود ساخته است . اگر شما هم از این دسته از داوطلبان هستید این مقاله را که جنبه راهنمایی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان دارد را مطالعه کنید تا اطلاعات مختصری در خصوص این تصمیم خود بدست آورید . موسسه مهاجرتی مشاوران برگزیده مهرآفرین همواره امین و راهنمای شما در این مسیر خواهند بود و یقین داشته باشید که متناسب با شرایط شما بهترین گزینه را برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های معتبر به شما معرفی خواهد کرد .

    آموزش عالی در کشور مجارستان دارای سابقه طولانی می باشد و اولین دانشگاه این کشور در حدود 600 سال پیش تاسیس شده است . با پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا در سال 2004 مدارک تحصیلی آن در سراسر اتحادیه اروپا پذیرفته شده می باشد .

    علاوه بر آموزش با کیفیت بالا ، مجارستان نیز یک فرهنگ پر جنب و جوش ، یک تاریخ جذاب و شهرهای زیبایی دارد که تجربه تحصیل در این کشور را بسیار خوشایند خواهد نمود . مجارستان کشوری کوچک با تاریخ غنی بیش از هزار سال ، در قلب اروپا واقع شده است . پایتخت آن بوداپست ، در کناررودخانه دانوب بنا نهاده شده است .

    آشنایی با تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان

    به طور کلی می توان چنین گفت که تحصیل در مجارستان بیشتر به خاطر رشته های پزشکی و دندانپزشکی شهرت دارد و تحصیل در دانشگاه های آن در مقایسه با انگلیس ، کانادا ، آمریکا یا سایر کشور های غرب اروپا بسیار مناسب تر است و امکان انتقال به دانشگاه های دیگر اروپایی در حین تحصیل نیز وجود دارد .

    مدارک پزشکی و دندانپزشکی مجارستان توسط سازمان بهداشت جهانی پذیرفته شده و به طور مستقیم قابل انتقال به هر کشور در اتحادیه اروپا است .

    کشور مجارستان می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای تحصیل در رشته های مختلف از جمله پزشکی و دندانپزشکی می باشد . دانشجویان متقاضی تحصیل در این کشور می توانند به زبان انگلیسی ، آلمانی و مجاری به تحصیل مشغول شوند و جهت اخذ پذیرش نیازی به داشتن مدرک زبان ندارند .

    درک دانشگاه های این کشور در اکثر نقاط دنیا از جمله ایران پذیرفته شده می باشد و دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود میتوانند در کشورهای اتحادیه اروپا و یا سایر کشورها از جمله ایران به کار مشغول شوند .

    هزینه زندگی در کشور مجارستان نسبت به دیگر کشورهای اروپا کمتر بوده و امکان استفاده از بیمه درمانی در طول تحصیل برای دانشجویان وجود دارد . با داشتن ویزای تحصیلی این کشور میتوان در طول دوران تحصیل به کشورهای عضو اتحادیه شینگن به راحتی سفر کرد .

    دانشجویان متقاضی تحصیل در کشور مجارستان علاوه بر استفاده از امکانات خوب آموزشی زندگی در کشوری پیشرفته با سطح رفاه عالی را تجربه میکنند .

    ساختار پزشکی در دانشگاه های مجارستان

    در سال اول و دوم تحصیل در رشته پزشکی جنبه های نظری پزشکی از جمله ، بیوفیزیک ، شیمی پزشکی ، آناتومی ، فیزیک پزشکی تدریس می شوند . در سال سوم تمرکز بر پایه بیماری ها ، پزشکی داخلی و جراحی است که شامل ویژگی های پزشکی داخلی ، پاتولوژی و تکنیک های پایه جراحی می باشد .

    سال چهارم و پنجم شامل تحصیل در شیوه های بالینی و آموزش فارماکولوژی است . ششمین سال دوره به امتحانان نهایی تتصاص یافته است و شامل پزشکی داخلی ، جراحی ، زنان و زایمان ، مغز واعصاب و روانپزشکی است .

    ساختار پزشکی در دانشگاه های مجارستان

    شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان

    امکان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی وجود دارد که لازمه آن تسلط به زبان انگلیسی و داشتن مدرک زبان است . برای اخذ پذیرش از دانشگاه ابتدا باید در دوره های پریمدیکال کالج دانشگاه یا سایر کالج ها که به مدت یک سال است ، ثبت نام کرد .

    در این دوره ها دروس پایه برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی شامل زیست شناسی ، شیمی ، فیزیولوژی و آناتومی تدریس می شود . پس از گذراندن این دوره و بدست آوردن نمره مورد قبول در آزمون نهایی دروس می توان از دانشگاه پذیرش گرفت .

    لازم به ذکر است که تحصیل در رشته پزشکی 6 ساله و در رشته دندانپزشکی 5 ساله می باشد . متقاضیان باید دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی نیز باشند .

    • برخی دانشگاه های مجارستان برای جذب دانشجویان خود دارای شرط محدودیت سنی می باشند و فرد متقاضی نباید بیشتر از 25 سال سن داشته باشد .
    • چنانچه دارای مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در این کشور نیستید میتوانید دوره های یادگیری زبان انگلیسی را در کالج های این کشور سپری کرده و پس از اخذ مدرک درخواست تحصیل در دانشگاه را بدهید .
    • هزینه دوره پری مدیکال برای یک سال در حدود 7000 یورو و هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در حدود 18000 دلار در سال برآورد شده است .
    • دانشگاه های این کشور مانند دانشگاه های کشورمان شامل دو ترم تحصیلی در سال هستند و دانشجویان باید حدودا از سه ما قبل از شروع ترم تحصیلی اقدام به ثبت نام در دانشگاه موردنظر نمایند .

    دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در مجارستان

    • دانشگاه علوم پزشکی سملوایز در بوداپست
    • دانشگاه علوم پزشکی پچ در شهر پچ
    • دانشگاه علوم پزشکی سگد
    • دانشگاه دبرسن

    همگی مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشند . رنکینگ این دانشگاه ها در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به این شرح است : دانشگاه سملوایز در رتبه 611 دانشگاه پچ در رتبه 885 ، دانشگاه سگد در رتبه 762 و دانشگاه دبرسن در رتبه 694 قرار دارد ، برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در موسسه مهاجرتی مشاوران برگزیده مهرآفرین در ارتباط باشید.

    از مهم ترین الزامات تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان اتمام دوره دبیرستان ، سطح دانش مناسب در یکی از زبان های انگلیسی ، آلمانی و یا مجارستانی و قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی این کشور است .

    دوره پری مدیکال دانشگاه های پزشکی مجارستان

    همانطور که پیش تر عنوان شد ، برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان ، دانشجویان باید یک دوره یک ساله پری مدیکال را در کالج های این کشور جهت ورود به دانشگاه ها بگذرانند . این دوره شامل دروس تخصصی و پایه علوم پزشکی می باشد .

    دقت داشته باشید که گذراندن این دوره اجباری نمی باشد . گرچه تحصیل به زبان های انگلیسی و آلمانی و مجاری امکان پذیر است اما برای دانشجویان ایرانی بهترین گزینه میتواند تحصیل به زبان انگلیسی باشد . دانشجویان میتوانند پس از گذراندن دوره پیش دانشگاهی ( پری مدیکال ) نسبت به ثبت نام در دانشگاه اقدام نمایند .

    آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی مجارستان

    این آزمون فقط بخشی از شرایط ورود برای برخی دوره های خاص در مجارستان همانند رشته پزشکی است . اگر قبلا در آزمون سراسری کشور خود موفق نشده اید و یا شما دانشجوی اروپایی نیستید ، احتمالا باید قبل از درخواست برای تحصیل در یک دوره پیش پزشکی در کالجی که علاقه مند هستند ، ثبت نام کنید .

    این دوره ها حدود 2 ترم است و دانشجویان هزینه های تحصیلی را که بسته به کالج انتخابی متفاوت است و بین 6000 تا 8000 یورو می باشد را باید پرداخت کنند .

    امتحان شامل دو قسمت است ، کتبی و شفاهی ، بخش کتبی شامل آزمون چند گزینه ای در زیست شناسی ( 20 سوال ) ، شیمی ( 20 سوال ) ، عمومی انگلیسی عمومی ( 40 سوال ) و زبان تخصصی پزشکی به انگلیسی ( 20 سوال ) ؛ مدت زمان امتحان 2.5 ساعت است . بخش شفاهی مصاحبه با اساتید دانشگاه در مورد سوالات مربوط به پزشکی و انگیزه فرد است .

    هزینه تحصیل رشته های علوم پزشکی مجارستان

    در کل هزینه های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان در مقایسه با سایر کشور های اروپایی بسیار مقرون به صرفه است و شهریه های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی بسته به دانشگاه متفاوت است . هزینه های تحصیلی در دانشگاه ها به قرار زیر است .

    • پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه سملوایز : 18200 دلار در سال
    • پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه پچ : پزشکی 15700 دلار در سال و دندانپزشکی 16300 دلار در سال
    • پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه سگد : پزشکی 16020 دلار در سال و دندانپزشکی 16520 دلار در سال
    • پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه دبرسن : پزشکی 16000 دلار در سال و دنانپزشکی 16900 دلار در سال

    علاوه بر شهریه دانشگاه ها مبلغی بابت ثبت نام و هزینه های اجرایی نیز می گیرند که 500 دلار در سال می باشد .

    تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

    تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

    تحصیل در رشته دندانپزشکی به مدت 5 سال به طول می انجامد و برخی از دانشگاه های کشور مجارستان آزمون ورودی را برای جذب دانشجویان خود برگزار میکنند که در صورت قبولی در این آزمون نیازی به گذارندن دوره ی پیش دانشگاهی یا پری مدیکال نمی باشد .

    این آزمون به دو صورت شفاهی و کتبی بوده و شامل سوال هایی از دروس شیمی ، زیست و انگلیسی می باشد . هنگام اقدام برای ثبت نام در این کشور باید دانشگاه موردنظر و شرایط آن را بررسی نمایید .

    دانشجویان پس از فارغ التحصیلی میتوانند دوره های تخصص در گرایشات مختلف را در دانشگاه های این کشور ادامه دهند ، هم چنین امکان کار در کنار تحصیل برای دانشجویان به مدت 30 ساعت در هفته وجود دارد که با درآمد حاصل از آن میتوانند بخشی از هزینه های خودرا تامین نمایند .

    هزینه دانشجویان پزشکی در مجارستان

    بابت هزینه های دانشجویی حداقل 150،000 فورینت مجارستان ( حدود 520 یورو و 690 دلار آمریکا ) در هر ماه برای هزینه های مسکن ، پرداخت قبض آب و برق ، پرداخت هزینه حمل و نقل محلی و خرید اقلام روزمره نیاز خواهید داشت .

    همانطور که میدانید اجاره خانه عامل اصلی تعیین کننده کل هزینه های شما را تشکیل می دهد و بستگی به این دارد که آیا شما یک اتاق یا یک آپارتمان را اجاره می کنید یا اینکه در خوابگاه دانشجویی اقامت می کنید .

    تفاوت های منطقه ای در انتخاب مسکن عامل دیگری است . اما در کل توجه داشته باشید که زندگی در بوداپست گران تر از شهرهای دیگر مجارستان است .

    کار حین تحصیل در مجارستان

    در مجارستان برای دانشجویان امکان کار به صورت پاره وقت میسر است . دانشجویان در مقطع لیسانس ده ساعت در هفته به صورت نیمه وقت ، در مقطع فوق لیسانس 20 ساعت در هفته به صورت نیمه وقت و در مقطع دکتری 30 ساعت در هفته به صورت نیمه وقت اجازه کار قانونی خواهند داشت .

    البته مدت زمان کار نباید از نود روز در یک سال و 15 روز در یک ماه فراتر رود . البته باید در نظر داشت که در مشاغل مجارستان تسلط به زبان مجاری لازم است . البته باید در نظر داشت که رشته های پزشکی و دندانپزشکی نیاز به زمان زیادی برای درس خواندن دارند و شابد اصلاً نتوان در کنار آن کار پاره وقت هم انجام داد .

    مدارک پذیرش از دانشگاه های پزشکی مجارستان

    • ترجمه رسمی ریز نمرات و گواهی آخرین مدرک تحصیلی با تائیدیه دادگستری و وزارت امور خارجه
    • اصل پاسپورت با اعتبار بیش از یک سال و نیم و دو سری کپی از تمام صفحات
    • ترجمه شناسنامه با تائیدیه دادگستری و وزارت امور خارجه
    • پرداخت هزینه پذیرش تحصیلی
    مدارک پذیرش از دانشگاه های پزشکی مجارستان

    چشم انداز آینده کاری پزشکی در مجارستان

    متقاضیان تحصیل در خارج از کشور باید از شرایط کشور انتخابی و آینده آن مطلع باشند . مجارستان دارای اقتصاد متوسطی است که هنوز در تلاش است هویت خود را پس از شکست کمونیسم در اوایل دهه 1990 به دست آورد .

    بخش خصوصی بیش از 80 درصد از تولید ناخالص داخلی مجارستان را شامل می شود ، در حالی که معادن ، متالورژی ، ساخت و ساز ، پارچه و تولید خودرو ، صنایع اصلی است .

    طبق آخرین اطلاعات ما در موسسه مهاجرتی MIC ، سیستم آموزشی مجارستان به طور فزاینده ای در حال جذب دانشجویان بین المللی ، در بسیاری از برنامه های پزشکی و موقعیت های علمی برای حرفه پزشکی در خارج از کشور است .

    مدارک ویزای تحصیل پزشکی از سفارت مجارستان

    • تکمیل فرم مربوط به سفارت و امضا آن توسط متقاضی
    • تعداد شش قطعه عکس پاسپورتی
    • گواهی تعهد پرداخت هزینه های دانشجو توسط والدین
    • اثبات تمکن مالی برای پرداخت هزینه های دانشجو حین تحصیل در مجارستان
    • پرداخت هزینه مربوط به صدور ویزا
    • رسید واریز شهریه کالج یا دانشگاه

    در این مقاله تلاش شد تا برخی نکات مهم در خصوص تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان را بازگو کنیم . در نهایت نیز موسسه مهاجرتی مهرآفرین آماده مشاوره ویزای تحصیلی و پذیرش از دانشگاه های مجارستان برای متقاضیان است . برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل پزشکی در سایر کشورها مانند تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان با ددفاتر ما در تهران و شیراز در تماس باشید و از مشاوره تضمینی و رایگان تلفنی متخصصان بهره مند شوید .

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.