تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

از ما مشاوره رایگان دریافت کنید!

با ما در ارتباط باشید و سوالات، ابهامات و نگرانی های خود را از طریق راه های ارتباط زیر با ما در میان بگذارید. از طریق شماره تماس زیر میتوانید با مشاورین ما گفتگو کنید

مشاوره رایگان

90003031

    درخواست فوری بررسی شرایط

    تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه یکی از کاراهای مهی است که ما در موسسه مهاجرتی مشاوران برگزیده مهرآفرین انجام می دهیم.

    از جمله رشته های پر طرفدار در جهان رشته پزشکی و دندانپزشکی می باشد که با توجه به اعتبار این شغل در تمام کشور های جهان همواره برای ورود به این رشته رقابت هایی بسیار سخت وجود دارد.

    سیستم آموزشی سطح بالا در ترکیه در سال های اخیر از جهات استاندارد و کیفیت رشد قابل توجهی داشته است.

    دانشگاه های ترکیه دوره های زیادی را به انگلیسی در این رشته ها ارائه می کند.

    موسسه مهاجرتی MIC راهنمای اخذ پذیرش برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه می باشند .

    ترکیه کشوری زیبا و کوهستانی است که در دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است.

    بخش اعظم آن در قسمت آسیایی و بخش کوچکی از آن در جنوب قاره اروپا قرار دارد.

    جمعیت کشور ترکیه در حال حاضر چیزی در حدود 80 میلیون نفر است.

    دین اکثریت مردم این کشور اسلام است و اغلب پیرو مذهب سنی هستند.

    ترکیه کشوری است که ارتباطات فرهنگی زیادی با امپراتوری های یونان باستان ، فارس ، رومانی ، بایزانتین و اوتامان دارد.

    طبق آمار منتشر شده از منابع رسمی 7 دانشگاه ترکیه که در 100 دانشگاه برتر قرار دارند و 3 تا از آنها در 10 تای اول است.

    تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه با الگوبرداری از سیستم آمریکایی طراحی شده و دوره ها به صورت ترمی – واحدی ارائه می شوند.

    هر سال تحصیلی شامل ترم پاییز ( از اکتبر تا ژانویه ) و ترم بهار ( از فوریه تا ژوئن ) می شود.

    زبان تدریس در دانشگاه های ترکیه: انگلیسی ، ترکی، آلمانی و فرانسوی می باشد .

    تحصیل و زندگی در ترکیه به دلیل نزدیکی به کشور عزیزمان ایران همیشه مورد علاقه افراد زیادی بوده است.

    تحصیل در این کشور بسیار آسان و فاقد آزمونی شبیه کنکور ایران می باشد .

    دانشگاه های ترکیه مخصوصا قسمت هایی که در بخش اروپا قرار گرفته اند از نظر پیشرفت تکنولوژی در سطح بسیار خوبی قرار گرفته اند و دانشجویان به راحتی می توانند از طریق تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه ها به اقامت برسند.

    ترکیه به دلیل داشتن دانشگاه هایی با شهریه پایین می تواند مورد خوبی برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور باشد .

    دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه

    • دانشگاه یده تپه
    • دانشگاه آتاتورک
    • دانشگاه استانبول
    • دانشگاه آنکارا
    • دانشگاه اژه یا اگه
    • دانشگاه حاجت تپه

    فردی که از این دانشگاه ها فارغ التحصیل شده باشد می تواند مدرک تحصیلی خود را در ایران معادل سازی کرده و بعد از آن برای تحصیل و یا وارد شدن به بازار کار اقدام نماید.

    این روالی است که تمامی فارغ التحصیلان دانشگاه های خارج از کشور در رشته های پزشکی و غیر پزشکی باید انجام دهند .

    مزایای تحصیل رشته های پزشکی در ترکیه

    تعدادی از ویژگی های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه عبارتند از :

    • اعتبار علمی دانشگاه های پزشکی ترکیه و ارائه کارت بین المللی طبابت پس از فارغ التحصیلی
    • دارای دانشگاه های پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران
    • هزینه های مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در مقایسه با کشورهای اروپایی
    • نزدیکی به ایران و وجود مرزهای زمینی و هوایی برای تردد آسان
    • وجود جامعه بزرگ دانشجویان ایرانی که مشغول به تحصیل پزشکی در ترکیه هستند
    مزایای تحصیل رشته های پزشکی در ترکیه

    بهترین دانشگاه های پزشکی بالینی در ترکیه

    طبق تحقیق به عمل آمده بهترین دانشگاه های ترکیه بر اساس توانایی شان ، در انواع زمینه پزشکی و بایومدیکال شامل رشته های هوش بری ، کاردیولوژی ، پزشکی عمومی و داخلی ، دستگاه گوارش ، رادیولوژی و جراحی می باشد .

    این ها برترین دانشگاه های ترکیه در مقوله پزشکی بالینی ، بر اساس اعتبار و تحقیقاتی در این زمینه هستند که شامل موارد زیر می باشد :

    • دانشگاه استانبول
    • دانشگاه حاجت تپه
    • دانشگاه آنکارا
    • دانشگاه اژه
    • دانشگاه مرمره
    • دانشگاه آک دنیز

    معمولا در کشورهای دیگر شما مجبور هستید که برای تحصیل در رشته پزشکی ، به زبان ملی همان کشور تحصیل کنید ، اما تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی هم برگزار می گردد .

    آموزش در سه دانشگاه کوچ استانبول ( دانشگاه خصوصی ) ، جراح پاشا و حاجت تپه به زبان انگلیسی می باشد .

    دو دانشگاه اول در استانبول ( پرجمعیت ترین شهر ترکیه ) و دانشگاه سوم در آنکارا ( مرکز ترکیه ) قرار دارند .

    تحصیل پزشکی در ترکیه

    طول دوره تحصیل پزشکی در ترکیه 6 سال می باشد و ترم های تحصیل در ترکیه مانند ایران از مهر و بهمن آغاز می گردد .

    اولین موردی از شرایط پزشکی ترکیه که لازم به ذکر می باشد این است که فرد متقاضی می بایست دارای مدرک پیش دانشگاهی و دیپلم باشد .

    همچنین از شرایط دیگر ورود به رشته پزشکی ترکیه این است که متقاضی این رشته تحصیلی باید در آزمون ورودی بسته به دانشگاه انتخابی خود شرکت کند . آزمون YOS و آزمون SAT آزمون استاندارد برای آغاز تحصیل پزشکی در ترکیه هستند .

    البته تعداد کمی از دانشگاه ها آزمون SAT را معیار تحصیل در پزشکی می دانند و عمده دانشگاه ها برای تحصیل در پزشکی آزمون YOS را ملاک قرار می دهند .

    تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

    تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه نیز همانند رشته پزشکی نیاز به شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه دارد .

    طول دوره تحصیل دندانپزشکی در ترکیه 5 سال می باشد ، با این تفاوت که رشته دندانپزشکی ، مانند رشته پزشکی دوره اختیاری طرح را ندارد و فارغ التحصیلان بعد از اتمام دوره دانشگاهی باید خاک ترکیه را ترک و یا مجوز کار از کلینیک های دندانپزشکی را دریافت کنند که مراحل نسبتاً دشوار خود را دارد .

    الزامات زبان تحصیل رشته های پزشکی ترکیه

    علاوه بر کسب نمره قابل قبول در آزمون ، داوطلبان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه باید آشنایی به زبان انگلیسی و یا ترکی را نیز داشته باشند .

    تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی برای داوطلبانی مناسب است که هنگام ثبت نام در آزمون دانشگاه ، زبان انگلیسی را برای تحصیل پزشکی در ترکیه انتخاب کنند که برای این منظور معمولا اکثر دانشگاه ها مدرک آیلتس یا مدرک تافل یا هر نوع مدرک دیگری که نشان دهنده سطح زبان شما باشد را می خواهند .

    دانشجویانی که شرایط زبانی لازم را نداشته باشند ممکن است در هنگام ورود آزمون تعیین سطح زبان از آن ها گرفته شود . آن هایی که در این آزمون قبول نشوند باید در دوره های پیش نیاز زبان انگلیسی که دانشگاه برگزار می کند شرکت کنند .

    در مقابل اگر متقاضی تحصیل پزشکی و دندانپرشکی در ترکیه را به زبان ترکی انتخاب کند می بایست که برای یادگیری زبان ترکی ، کلاس های تومر را ثبت نام کند و دیپلم یا گواهینامه تومر را کسب کند و هنگام ثبت نام به دانشگاه ارائه دهد .

    گذراندن کالج های پیش پزشکی ترکیه

    توجه داشته باشید که توصیه ما به متقاضیان تحصیل در ترکیه در هر رشته ای این است که در دوره های کالج که به منظور آماده سازی برای آزمون های ترکیه می باشند و در کنار آن ها زبان تحصیل را نیز به شما آموزش می دهند شرکت کنید .

    این باعث می شود تا شما در کنار اساتید آشنا به این آزمون ها در خود کشور ترکیه و غالباً در شهرهای استانبول و آنکار ( پیشنهاد ما شهر آنکارا ) ، فراگیری های سرعت تست زنی و علم آزمونی خود را بهتر داشته باشید و موفقیت شما بالاتر برود .

    آزمون YOS ترکیه

    این آزمون که تا چند سال پیش به صورت سراسری در ترکیه برگزار می شد امروزه به صورت اختصاصی توسط هر دانشگاه برگزار می شود و متقاضیان می توانند با انتخاب دانشگاه مورد نظر خود در آزمون مربوطه شرکت نمایند . آزمون YÖS سالی یک بار و در یک بازه زمانی هر سال در شهر های مختلف و دانشگاه های متفاوت برگزار می گردد .

    آزمون YÖS شامل دو قسمت می شود و در قسمت اول 80 سوال تستی با موضوع ریاضی ، هندسه و هوش به دو زبان ترکی و انگلیسی مطرح می شود و این قسمت ملاک اصلی برای پذیرش دانشجو می باشد و قسمت دوم آزمون برای سنجش توانایی فرد در زبان ترکی می باشد .

    در صورتی که فرد حد نصاب لازم در این قسمت را کسب نکند باید در دوره 1 ساله آمادگی زبان ترکی TOMER شرکت کند و پس از کسب نمره قبولی در آزمون پایان دوره زبان دوره اصلی خود در دانشگاه را آغاز کند .

    آزمون YOS ترکیه

    آزمون SAT ترکیه

    آزمون SAT آزمونی است که در کشور ایالات متحده آمریکا بنیان گذاری شده است . در کشور ترکیه نیز جهت اخذ پذیرش توسط دانشجویان خارجی تبار در مقطع کارشناسی دارای اعتبار بوده و از سویThe College Board ترتیب داده می شود .

    مدت اعتبار نتیجه آزمون مذکور همانند سایر آزمونهای ورودی دانشگاهها دو سال می باشد . آزمون SAT سالانه 7 مرتبه در کشور ایالات متحده ی آمریکا و سالانه 6 مرتبه دردیگر کشور ها برگزار می شود .

    مراکزی که در ترکیه آزمون SAT برگزار می‌کنند عبارتند از :

    • دانشگاه بیلکنت
    • انجمن ترکی آمریکایی آنکارا
    • دبیرستان آمریکایی استانبول(روبرت)
    • کالج خصوصی آمریکایی ازمیر
    • کالج خصوصی آمریکایی تارسوس در مرسین

    جزییات آزمون SAT در ترکیه

    آزمون SAT متشکل از دو بخش آزمون SAT1 و SAT2 می باشد . برای آن دسته از دانشجویان خارجی تباری که قصد تحصیل در کشور ترکیه را دارند شرکت در آزمون SAT1 کافی است .

    دانشگاه هایی که با نمره SAT دانشجو می گیرند معمولاً دانشگاه های فنی و انگلیسی زبان ترکیه مانند دانشگاه خاورمیانه ، دانشگاه بغازیچی ، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه حاجت تپه هستند .

    مدت زمان آزمون 3 ساعت و 45 دقیقه می باشد. نمره های آزمون SAT بین 600 تا 2400 است که از سه قسمت 800 نمره ای تشکیل شده است . قسمت های آزمون SAT عبارتند از ریاضیات ، درک مطلب و آزمون نوشتاری . در ماه مارس 2014 سازمان college board اعلام کرد که آزمون SAT برای سال 2016 تغییر خواهد کرد و سیستم نمره دهی آن به 1600 باز خواهد گشت و قسمت نوشتاری آزمون اختیاری خواهد بود .

    آزمون ورودی رشته دندانپزشکی اتباع ترکیه

    باید بدانید که برای خود اتباع ترکیه 2 مرحله آزمون وجود دارد :

    • اولین مرحله YGS است
    • مرحله دوم LYS است

    همه متقاضیانی که از دبیرستان فارغ التحصیل می شوند باید در YGS شرکت کنند و این امتحان عموما در مورد ترکیه ، علوم اجتماعی و علوم ریاضی پایه است . اما LYS دارای مراحل مختلفی است .

    پس از YGS شما باید تصمیم بگیرید که قصد ادامه تحصیل در چه رشته ای را دارید . و بر اساس آن شما باید در آزمون LYS شرکت کنید .

    آزمون LYS برای موضوعات مختلفی چون علوم اجتماعی ، علوم ریاضی و زیست شناسی برگزار می شود . اگر در آزمون علوم ریاضی و زیست شناسی شرکت کنید ، موارد آزمون از 5 درس خواهد بود :

    • ریاضی ( 50 سوال )
    • هندسه ( 30 سوال )
    • زیست شناسی ( 30 سوال )
    • فیزیک ( 30 سوال )
    • شیمی ( 30 سوال )

    هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه

    همانطور که در مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه اشاره کردیم هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه به نسبت هزینه تحصیل در آمریکا بسیار معقول و منطقی است .

    ابتدا دانشگاه های ترکیه را به دو دسته دانشگاه های دولتی و دانشگاهی های خصوصی تقسیم می شود و لازم به تذکر است که در دانشگاه های خصوصی هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه از دانشگاه های دولتی بسیار بالا تر است و تا حدود 25000 دلار در سال نیز فرا می رود .

    شما برای پرداخت هزینه های دانشگاه باید حدود ۱۴۰۰۰ دلار در نظر بگیرید که البته با توجه به کیفیت تحصیلی که دریافت می کنید مبلغ بالایی نخواهد بود . ولی در دانشگاه های دولتی هزینه تحصیل از حدود 2000 لیر تا 20000 لیر می باشد که بسیار مناسب برای دانشجویان ایرانی خواهد بود .

    علاوه بر هزینه تحصیل ، هزینه زندگی تخمینی برای دانشجویان بین المللی حداقل بین 300 تا 400 دلار بصورت ماهیانه بسته به روش زندگی می باشد . همچنین هزینه برای کتاب ها و نیز هزینه های اجرایی که ترمی حدود 100 تا 150 دلار در می آید .

    شهریه برای دانشجویان بین المللی پایین است و قابل پرداخت می باشد و بسته به نوع رشته تفاوت دارد . برای دوره هایی که به انگلیسی است ، شهریه از 600 تا 1500 دلار بطور سالیانه متغیر است .

    نحوه در خواست بورسیه تحصیلی ترکیه

    نحوه در خواست بورسیه تحصیلی ترکیه

    درخواست بورسیه های تحصیلی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه در دو مرحله ارزیابی می شود . نخست مناسب بودن شرایط درخواست مورد بررسی قرار داده می شود .

    سپس وضعیت موفقیت آکادمیک مراجعه کننده ارزیابی می گردد . بعد نیز ملاقات تحقق می یابد . بورسیه های تحصیلی ترکیه در اصل برنامه ای ست که موفقیت آکادمیک را اساس قرار می دهد . مواردی که شاخص های ارزیابی می باشد شامل موارد زیر است :

    • معدل گواهینامه پایان دوره متوسطه
    • میانگین نمرات اخذ شده در طول چهار سال
    • معدل پیش دانشگاهی ( در صورت وجود معدل آزمون ورودی دانشگاه و معدل امتحان بین المللی مورد ارزیابی قرار می گیرد )
    • ارزیابی کلیه این موارد در انتخاب دانشجو برای رشته پزشکی 90 درصد تعیین شده است .

    اطلاعات در این موارد بسیار بیشتر است که با عناوین تخصصی تر در مقالات دیگر همین وب سایت می توانید آن ها را بیابید . موسسه مهاجرتی MIC قسمتی از اطلاعات مربوط به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه و نحوه راه یابی به دانشگاه های معتبر این کشور را در اختیار دانشجویان عزیز قرار می دهد .

    برای کسب اطلاعات در خصوص حقوق مهاجرت تحصیلی می توانید با دفاتر ما در شهرهای تهران و شیراز تماس حاصل فرمائید . مشاوره های تلفنی کارشناسان به صورت رایگان می باشد .

    2 دیدگاه
    1. حمید نوشته:

      سلام دانشگاه Gazi آنکارا شرط معدل ۱۸ برای دیپلم و پیش دانشگاهی دارد . منظور معدل کل است یا معدل کتبی؟ ممنون

      1. مشاور مهاجرت تحصیلی نوشته:

        باسلام به همراهان موسسات HSA

        دانشگاه های کشور های دیگر به معدل کل و دروس اساسی مانند ریاضی ، فیزیک ، زیست و شیمی توجه دارند و اطلاعی از معدل کتبی در ایران ندارند ؛ لذا پاسخ سوال شما معدل کل می باشد.

        باتشکر از سوال شما

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.