تحصیل در ترکیه

از ما مشاوره رایگان دریافت کنید!

با ما در ارتباط باشید و سوالات، ابهامات و نگرانی های خود را از طریق راه های ارتباط زیر با ما در میان بگذارید. از طریق شماره تماس زیر میتوانید با مشاورین ما گفتگو کنید

مشاوره رایگان

90003031

    درخواست فوری بررسی شرایط

    ترکیه یکی از جذاب ترین کشورها برای ادامه تحصیل دانشجویان منطقه است . کشورهایی که در نزدیکی ترکیه قرار دارند ، به ترکیه به عنوان یکی از اولین گزینه ها برای تحصیل در خارج از کشور نگاه می کنند . در این مقاله ، کارشناسان موسسه مهاجرتی مشاوران برگزیده مهرآفرین ، شما را با شرایط و ضوابط تحصیل در ترکیه آشنا می کنند . چنانچه خواهان اطلاعات بیشتر باشید ، می توانید با دفاتر ما در شهر های تهران و شیراز تماس بگیرید .

    کیفیت بالای تحصیل شما را برای ادامه تحصیل در هر جای دنیا آماده می کند . ترکیه دارای طیف گسترده ای از مناطق جغرافیایی است و دارای ویژگی های ترکیبی سه قاره جهان است : اروپا ، آفریقا و آسیا . ترکیه همیشه مرکز تجارت های بزرگ مانند ابریشم و راه های ادویه بوده است . امروزه ، حتی در گوشه های غیر قابل دسترس یا جدا شده ، می توان به آسانی آثار فرهنگ های مختلف را مشاهده کرد .

    شرایط کلی تحصیل در ترکیه

    ترکیه ، از جمله کشورهایی است که در سال های اخیر رشد قابل ملاحظه ای در تحصیلات عالی را نشان داده است . از نظر تعداد دانشجویان ، ترکیه در منطقه آموزش عالی اروپا دومین کشور بزرگ پس از روسیه است .

    شما با تصمیم برای تحصیل در ترکیه ، فرصتی برای تجربه مدرنیته و سنت در یکی از امن ترین و پایدار ترین کشورهای منطقه خواهید داشت . بعضی از دانشگاه های ترکیه تدریس به زبان انگلیسی را در برنامه های تحصیلی خود دارند که خود امتیاز برجسته ای برای دانشجویان بین المللی است .

    برای ورود به دانشگاه های کشور ترکیه شما باید در آزمون YOS و یا SAT شرکت نمائید . آزمون SAT برای دانشگاه هایی می باشد که رشته های مورد نظر را به زبان انگلیسی ارائه می دهند . اما آزمون یوس که توسط هر یک از دانشگاه ها به صورت مستقل برگزار می شود به زبان های انگلیسی ، ترکی و حتی عربی می باشند .

    جمعیت دانشجویان بین المللی در ترکیه

    طبق اعلام رسمی آمار و مدارک تحصیلی دانشگاه های ترکیه ( OSYM ) بیشترین دانشجویان خارجی را کشور ترکمنستان به ترکیه می فرستد . پس از ترکمنستان ، کشور آذربایجان و پس از آن کشور ایران قرار دارد .

    ترکیه در سال 2002 حدود 31000 دانشجوی بین المللی داشت و پس از 12 سال به 54 هزار نفر رسید . دولت ترکیه قصد دارد تا سال 2020 این تعداد را به 200.000 دانشجو برساند .

    ترکیه بسیار علاقه مند است که تا سال 2020 در لیست 15 کشور برتر جهان قرار گیرد . 10 سال پیش ، ترکیه دارای 25 دانشگاه خصوصی و کمتر از 70 دانشگاه دولتی بود . در حال حاظر این کشور 184 دانشگاه دارد ، حدود 110تای آنها به دولت تعلق دارند و 74 تای بقیه دانشگاه خصوصی هستند .

    تحصیلات عالی در ترکیه

    نظام آموزش عالی ترکیه شبیه سایر کشورهای اروپایی است . در اینجا مختصری درباره ی سیستم آموزش عالی ترکیه توضیح می دهیم . شما می توانید در طول تحصیل در ترکیه ، فرصتی برای کشف ترکیه از شمال به جنوب و از شرق به غرب داشته باشید .

    تحصیلات عالی در ترکیه

    بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از منابع HEC و SSPC ، توسط مشاوران ما در موسسه مهاجرتی MIC هر کدام از استان های ترکیه دارای حداقل یک دانشگاه دولتی هستند اما دانشگاه های خصوصی معمولا در شهرهای بزرگ مانند استانبول ، آنکارا و ازمیر تاسیس می شوند .

    قابل توجه است که بیش از نیمی از دانشگاه های خصوصی در استانبول تاسیس شده است . به استثنای رشته هایی مانند پزشکی ( 6 سال ) ، دندانپزشکی ( 5 سال ) و دامپزشکی ( 5 سال ) ، حداقل سال تحصیلی برای برنامه های کارشناسی 4 سال تحصیلی است .

    برنامه های کارشناسی ارشد ، حداقل 2 سال مشخص شده است . دسترسی به برنامه های دکترا نیاز به مدرک کارشناسی ارشد دارد . برنامه های دکتری حداقل 4 سال است که شامل تکمیل دوره ها ، گذراندن آزمون معدل دکترا و تهیه و دفاع از پایان نامه دکترای تخصصی می باشد .

    دانشگاه های ترکیه

    برنامه های تحصیلی موجود در دانشگاه های دولتی به طور کلی به زبان ترکی آموزش داده می شود ، اگر چه برخی از برنامه ها به زبان انگلیسی ، آلمانی یا فرانسه نیز تدریس می شود اما اکثریت برنامه های بین المللی در دانشگاه های خصوصی آموزش داده می شود ، زبان آموزش دانشگاه های دولتی بیشتر ترکی است .

    آزمون ورودی مقطع کارشناسی و رشته های پزشکی که همان یوس می باشد در فاصله زمانی اردیبهشت ماه تا تیرماه برگزار می شوند . آزمون مقطع ارشد به زبان ترکی با نام آلس شناخته می شود . مدرک این آزمون به همراه مدرک زبان ترکی به نام تومر لازمه ثبت نام در مقطع تحصیلات تکمیلی می باشند .

    برنامه های تخصصی پزشکی در داخل دانشکده های پزشکی و بیمارستان های آموزشی متعلق به وزارت بهداشت و موسسه امنیت اجتماعی اجرا می شود .

    هزینه های تحصیل در ترکیه

    هزینه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور در ابتدای هر سال تحصیلی بر روی وب سایت آن ها درج می شود . دانشگاه های دولتی ترکیه که در آن کلاس ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند ، برای دانش آموزان ترکیه ای 200 تا 600 دلار و برای دانشجویان بین المللی 600 تا 1500 دلار آمریکا هزینه در بر دارد .

    هزینه های تحصیل در ترکیه

    هزینه تحصیل در ترکیه در دانشگاه های خصوصی نیز تقریبا 5000 تا 12000 دلار در رشته های غیر پزشکی و برای دانشگاه های خصوص تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه در حدود 9000 تا 25000 دلار است .

    در دانشگاه هایی که کلاس ها به زبان ترکی آموزش داده می شود ، هزینه ها به بیش از نصف کاهش پیدا می کند . هزینه های زندگی دانشجویان بین المللی به طور کلی ، بسته به مدل زندگی انتخابی توسط دانشجو مابین 300 تا 400 دلار در هر ماه است . هزینه های اداری و کتاب ها تقریبا 100 تا 150 دلار در هر ترم است .

    خوابگاه دانشجویان در ترکیه

    اکثر دانشگاه های ترکیه انواع امکانات اقامتی یا گزینه های دیگر را ارائه می دهند . دانشجویان معمولا تشویق می شوند که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خوابگاه های دانشجویی در ترکیه ، به دانشگاه مراجعه کنند .
    شهرهای بزرگ گاهی اوقات نیز مسکن اجاره ای ارائه می دهند که اغلب با سایر دانشجویان بین المللی یا ترکی به اشتراک گذاشته می شود . اکثر خوابگاه ها دارای وسایل آشپزخانه هستند ، آنها همچنین کافی نت های کوچک دارند که تا نیمه شب خدمت می کنند .

    خوابگاهها به وسیله جنسیت جدا شده و هر دو اتاق خصوصی و مشترک را ارائه می دهند . قیمت خوابگاه ها بسته به امکانات متفاوت است ، متوسط قیمت ها بین 30 تا 300 دلار در هر ماه است . قیمت خانه در ترکیه ، در شهرهای بزرگ ، بسیار بالا است .

    راه حل مقرون به صرفه تر بودن برای بسیاری از دانشجویان این است که آپارتمان را با یک دوست یا دانشجوی دیگر به اشتراک بگذارند . میانگین هزینه یک آپارتمان در محوطه دانشگاه بین 200 تا 500 دلار در ماه می باشد .

    مقررات برای دانشجویان بین المللی در ترکیه

    دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در ترکیه هستند ، باید قبل از ورود به ترکیه ویزای دانشجویی ترکیه را از کنسولگری ترکیه در کشور خود اخذ نمایند ، زیرا برای ثبت نام در دانشگاه ارائه ویزای دانشجویی الزامی می باشد . البته متقاضیان ایرانی نیاز به این ویزا در حال حاضر ندارند و راهکارهای جایگزین برای آن ها وجو دارد .

    مقررات برای دانشجویان بین المللی در ترکیه

    ظرف یک ماه پس از ورود به ترکیه ، تمام دانشجویان بین المللی باید جهت کسب مجوز اقامت (Ikamet Belgesi ) ثبت نام و آن را دریافت کنند . این مجوز از وزارت امور خارجه در اداره امنیت در هر استان صادر می شود .

    دانشجویان بین المللی متاسفانه حق قانونی برای کار در دفتر عمومی یا خصوصی ندارند . با این حال ، ممکن است تعداد کمی از دانشجویان شاغل در معاونت دانشجویی در برخی از دانشگاهها مانند METU و Bilkent وجود داشته باشد . دانشجویان باید برای خرید بیمه مناسب برای اورژانس و بستری شدن در ترکیه درخواست بدهند . در اینصورت می توانند از هر گونه خدمات پزشکی یا درمان در درمانگاه های یا بیمارستان های دانشگاهی استفاده کنند .

    تماس با مشاوران تحصیل در خارج از کشور

    مقاله فوق متعلق به موسسه مهاجرتی MIC است . طبیعتا پس از مطالعه این مقاله پرسش های زیادی درباره تحصیل در ترکیه برای شما پیش خواهد آمد ، در این صورت می توانید در خصوص حقوق مهاجرت تحصیلی یا مواردی که در ذهن دارید با دفاتر ما در شیراز و تهران تماس حاصل نموده و از مشاوره رایگان تلفنی آنها برخوردار شوید .

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.